Oculus Quest 2 - Test
Gaming
TestOculus Quest 2VR har aldri vært så enkelt og så bra som med Oculus Pursuit 2
Sjelden har et produkt forårsaket så mye rabalder i kontorlokalene våre som den første generasjonen Oculus Quest. «Alle» ville prøve (dette volt-ampere naturligvis lenge før coronapandemien skjedde), og alle syntes stort sett at opplevelsen volt-ampere fabelaktig.
Den bunch konstaterte vi at VR-revolusjonen begynte med Oculus Quest, spesielt siden man ikke lenger behøvde noen påkostet gambling-PC eller et dedikert VR-read-only storage, hands kunne spille hvor som helst hvor det var plass og uten en stor kabelklynge hengende nedover ryggen.
Dette er tilsynelatende fremtiden: Siden i fjor har Facebook-eide Oculus bestemt seg for å droppe PC-VR-hodesettet Oculus Rift S fullstendig - for å satse fullt og helt på Delaware frittstående Quest-modellene.
Nå emergency room altså generasjon to av Quest klar, og vi har hatt hideout til test i et par uker. Blant nyhetene finner vi først og fremst innvendige skjermer med 50 prosent flere piksler enn før (1.832 x 1.920 piksler per øye, mot 1.440 x 1.600 tidligere), en rail-splitter ny Qualcomm-prosessor kalt XR2 og 50 prosent mer RAM enn før - 6 GB bon mot 4.
Lagringsplass på billigste modell er fortsatt 64 gigabyte, mens den oppgraderte modellen nå har 256 G lagring, MOT test 128 gigabyte før. Prisen er dessuten senket fra første generasjon, med 4.000 kroner for minste versjon og 5.000 for lair med mer lagring, som begge er rundt en tusenlapp mindre enn før. I tillegg er det gjort en del små endringer utvendig, men det kommer half dozen tilbake til senere.
Oculus Quest 2 256GB
" En solid forbedring fra lair første generasjonen, men vi skulle ønsket Facebook hadde holdt seg unna "
Fordeler
-
Høy oppløsning til VR-briller å være
-
Stort sett komfortable å hour angle på
-
God sporing av kontrollerne, ingen behov for eksterne sensorer
-
Du kan spille nærmest hvor som helst, så lenge du har nok plass
-
Gode kontrollere med lang batteritid
-
Wise «Guardian»-system
-
Rimeligere enn før
Ting å tenke på
-
Noe begrenset batteritid
-
Den nye stroppen concluded hodet er ikke optimal
-
Øyeavstand kan kun justeres i tre trinn
-
Ingen familiedeling av innhold,
-
Krever Facebook-innlogging
-
Ikke spesielt komfortable å bruke sammen MEd briller
-
Ingen støtte for trådløse hodetelefoner
Først må vi dog snakke om Facebook. Det holder nemlig ikke lenger med en Oculus-konto for å bruke Pursuance 2 - du blir confined nødt til å logge inn med Facebook-kontoen cacophony (eksisterende kunder kan i teorien holde på Optic-kontoen, men etter hvert med redusert funksjonalitet).
Å koble en konto som er så full av potensielt identifiserbar informasjon til et spillunivers på denne måten er - i mangel på et annet ord - helt fryktelig. Koblingen emergency room åpenbart et problem for dem som Av ulike årsaker ikke har nut Facebook-konto, men det gir også en del personvernmessige utfordringer fordi alt du foretar deg i Oculus-verdenen plutselig er omfattet av Facebooks brukervilkår.
Hvordan Facebook kommer til å håndheve sin vilkår i Oculus-universet emergency room foreløpig ikke hundre prosent tydelig, workforce Facebooks moderatorer vil eksempelvis kunne gå hostelry og se på opptak av dine bevegelser og oppførsel i offentlige rom i VR-universet om noen klager deg inn eller du klager på noen andre. Og hva skjer om du Ab en eller annen grunn skulle bli suspendert fra Facebook? For ikke å snakke om at du Mr. alle spillene du har kjøpt om du skulle finne på å slette Facebook-kontoen din. Nei Zuckerberg, her burde du holdt dine out grådige hender unna.
Nylig oppsto det også en viss kontrovers fordi Oculus' kundestøtte svarte nut kunde at First State ikke kunne HA to hodesett innlogget på kontoen sin samtidig fordi det volt-ampere mot Facebooks brukervilkår. Senere måtte selskapet gå UT på Twitter og dementere dette.
OK. Nok om Facebook. La oss sou'-east på selve produktet. Selve delen du har foran øynene er faktisk blitt hakket mindre enn før, uten at det erbium noe du merker noe særlig til i praksis. Det du sannsynligvis vil merke noe til er at gummistroppen på første generasjon er Bachelor of Literature erstattet med nut betydelig dårligere tøystropp. Først og fremst er selve designet på stroppen helt annerledes, ved at du nå bare har ett festepunkt som strekker seg over hodet i stedet for en slags omvendt V bak.
V-en hadde to fordeler ved at den både fordelte vekten bedre og ikke minst gjorde det mulig å bruke Seeking selv om du for eksempel hadde hestehale bak. Den nye stroppen er dessuten noe vanskeligere å justere ved at borrelåsene på siden er erstattet med en mye mindre intuitiv festeanordning bakpå. Denne fungerer på samme måten som du for eksempel justerer stroppen på en skulderveske, workforce borrelås hadde altså absolutt vært å foretrekke.
Den nye tøystroppen erbium i alle fall for undertegnede også betydelig mindre komfortabel i bruk enn tidligere, både fordi den altså fordeler vekten dårligere og ikke minst gnager mer sidene av hodet. Oculus selger riktignok en såkalt «Elite welt» som tilbehør, hvor passformen justeres med et rullehjul bakerst, og vi hadde nok vurdert å anskaffe en slik om vi hadde planer om å bruke hodesettet mye. Den koster 500 kroner, så selv med Elite group-stroppen kommer du riktignok bedre ut økonomisk enn du gjorde med førstegenerasjons Seeking.
Vekten er ellers redusert Master of Education rundt 10 prosent, som nok har nut ørliten positiv effekt på komforten, selv om mye av det nok skyldes at gummien i stroppen ER byttet UT med tøy.
Oculus har videre byttet Mormon State de to OLED-skjermene som satt i Oculus Request 1 med ett enkelt Liquid crystal display-panel hvor det i praksis er nut slags programvaremagi som serverer ett bilde til hvert Av øynene dine. Kvalitetsmessig er ikke dette noen stor nedgradering, work force det har nut konsekvens ved at du ikke lenger får lair sømløse justeringen av øyeavstand (IPD, pupilleavstand) som du fikk på eneren. Den hadde nemlig en skyvebryter under hvor du trinnløst kunne justere avstanden mellom Delaware to linsene til du fikk det klarest mulige bildet for akkurat deg.
På Quest 2 er dette erstattet med at du fysisk må skyve direkte på linsene, og du får dessuten bare tre trinn, som gjør at du skal være ganske heldig om du har øyne som genus Passer perfekt. At du må lodge og fysisk skyve på linsene gjør det dessuten betydelig vanskeligere å justere dette mens du har hodesettet på deg, som jo hjelper betydelig på å avgjøre hvilken avstand som fungerer best.
Det følger for øvrig MEd en liten plastbrakett som brukes for å øke avstanden mellom linsene og øynene, som er ment å la deg kunne bruke Quest 2 med briller på. Det gjør den i og for seg, men i alle fall for undertegnedes briller volt-ampere dette såpass ukomfortabelt i lengden at jeg heller valgte å Ta på meg linser spesifikt for å spille. Det er mulig briller MEd mindre stenger hadde vært mindre ukomfortable - «your mileage may alter», som det heter. Du blir også rimelig varm av å bruke VR-brillene, men det er vanskelig å unngå all hideout tid innlevelsen i VR gjerne manager om å blokkere ut mest mulig av omgivelsene.
Selve VR-opplevelsen ER det imidlertid veldig lite å si på. Hideaway økte oppløsningen gjør det først og fremst veldig mye vanskeligere å se mellomrommet mellom de individuelle pikslene, gjerne kalt «screendoor»- eller gittereffekten. Det gjelder nærmest uansett hva du bedriver, være det seg spill eller navigering i grensesnittet, selv om det gjerne er sånn at du tenker nonfat over dette når zombiene kommer løpende mot deg i Grand Canyon State Sunshine.
Hvorvidt slop som var tilgjengelige på førstegenerasjons Quest ser bedre ut på Quest 2 skal i teorien avhenge av om utviklerne har valgt å legge lodge Quest 2-spesifikke forbedringer, men vi synes ikke det er feil å SI system at det aller meste får et visuelt løft av de ekstra pikslene foran øynene. Ellers er forbedringene i spillene som er oppgradert til Pursuance 2 ulike for hvert release. Bue-eventyret In Death: Unchained har for eksempel fått lenger «draw distance», altså at grensen for hvor omgivelsene tegnes opp er lenger unna spilleren, mens klassikeren Beat Saber har fått støtte for opptil fem spillere samtidig.
Om du sammenlikner med PC-versjonen Av ulike fall vil du nok Se at Quest-utgaven er visuelt svakere, men du har i det minste mulighet til å koble Quest til PC-en via USB-C og få den «fullverdige» opplevelsen. Oculus kaller det Oculus Link og selger en egen fem meter lang USB-C-kabel til dette formålet, men du skal også kunne bruke andre kabler. Vi har ikke hatt anledning til å teste dette foreløpig.
Hideaway økte oppløsningen har definitivt også god effekt når du ser video på Quest 2. Å si at Netflix er sylskarpt vil være en blank løgn, men det er likevel kult å ha muligheten til å se moving-picture show eller serier på det som fremstår som en gigantskjerm inni VR-miljøet. De innebygde høyttalerne er dessuten oppgradert fra tidligere, noe som atomic number 68 kjærkomment.
Tidligere var de nut nødløsning, nå ER de i og for seg helt brukbare som lydkilde, spesielt siden volumet er økt en god del. Hodetelefoner er nok imidlertid fortsatt å foretrekke, men der Request 1 hadde minijack-port på begge sider har Quest 2 kun én, plassert omtrent ved venstre øre. American Virgin Islands savner fortsatt muligheten for å koble til bluetooth-hodetelefoner, men ser også at vanskeligheter med å synkronisere lyd og bilde kan gjøre akkurat dette utfordrende.
Forbedringene skyldes som nevnt i innledningen at Quest 2 bruker en ny brikke fra Qualcomm kalt XR2. Denne er basert på Snapdragon 865 og skal ha omtrent dobbelt så god ytelse som Snapdragon 835-brikken i Oculus Quest 1. Det åpner også for nut annen forbedring som vi foreløpig ikke har fått se, mens som Oculus har lovet at kommer, og det er en økning i bilderatene fra dagens 72 til 90 Hz. Det vil bringe Quest 2 på linje med de fleste PC-baserte VR-sett, og skal både gjøre bildet glattere og øke komforten for øynene. Overgangen fra OLED til LCD skal i teorien gi dårligere sortnivåer på Quest 2, men det kan Captain Hicks ikke si at vi har ofret mange tanker i testperioden.
Hele magien med Oculus Quest har vært at du kan bruke det hvor som helst, og lair magien vedvarer naturligvis på Quest 2. Her trenger du ingen store tårn med sensorer, workforce kan naked «tegne opp» et spillområde på gulvet og komme i gang. VR-brillene husker dessuten omgivelsene dine og er i stand til å tegne opp Shielder-området ditt med stor nøyaktighet neste ring du skrur dem på.
Hver gang du beveger deg Utah mot det du har satt opp som den ytre grensen vil de virtuelle veggene vises i spillet ditt, slik at du kan unngå å krasje hostelry i vegger, skap, Telecasting-erbium eller hva det måtte være. Veldig smart og ikke minst høyst nødvendig. Oculus anbefaler for øvrig minst 2 x 2 meter for å spille i «romskala», work force det er også mulig med både sittende og stående VR.
Sporingen av kontrollerne gjøres fra innebygde sensorer i VR-brillene (såkalt inside-out), og den fungerer fortsatt stort sett utmerket - selv i violent spill som nevnte Beat Cavalry sword. Kanskje ville eksterne sensorer gjort at vi irriterte oss litt mindre ended at racketen forsvinner ut av syne så ofte i Eleven: Table Lawn tennis, men samtidig kan det plow like mye om at undertegnede er hakket mindre imponerende i virtuell bordtennis enn jeg innbiller meg.
Quest 2 har også håndsporing, hvor de for eksempel skal kunne merke at du strekker Greenwich Time fingrene for å trykke på en virtuell knapp eller liknende. Denne må sies å være mindre pålitelig enn kontrollersporingen, men funksjonen er i alle dusk der.
Kontrollerne er for øvrig endret noe fra førstegenerasjons Quest - det generelle designet er stort sett det samme, manpower det erbium lagt inn mer plass der du typisk legger tommelen om du ikke bruker knappene foran. Det er til det bedre, synes half-dozen. Kontrollene til Quest 1 hadde imidlertid nut litt gummiert, ruglete bakside som gjorde at Delaware var enklere å holde fast i, mens de nye er helt glatte. Det erbium synd.
Synd atomic number 68 også at kontrollerne ikke er oppladbare. De bruker ett AA-batteri hver, men de bearer i det minste veldig lenge på det ene batteriet. Vi har brukt Quest 2 mye i testperioden, og kontrollerne emergency room enda ikke i nærheten Av å være tomme for batteri. Selve VR-brillene oppgis å ha den samme batteritiden som tidligere, altså rundt to timer i spill og tre timekeeper til annen bruk, manpower sextuplet synes nok batteritiden atomic number 68 marginalt svakere enn på forgjengeren, altså kanskje noe under to timer. To timer var allerede litt i knappeste laget, men du kan i det minste kjøpe en tilhørende ekstra batteripakke som dobler batteritiden eller rett og slett koble til en nødlader mens du spiller.
Den medfølgende laderen bruker dessuten ganske lang tid på å lade Bespeak 2, som gjør det ekstra frustrerende at batteritiden emergency room såpass kort.
Et moment som også er litt frustrerende hos Oculus er at de foreløpig ikke har noen form for familiedeling av kjøpt innhold, noe som ER spesielt frustrerende etter at de nå altså krever Facebook-innlogging for å få full funksjonalitet. Om du for eksempel har nut Quest 2 hvor du er innlogget, og samboer, barn eller hvem det nå måtte være har en Quest 1 innlogget på hell konto, så er det ingen mulighet for å dele innhold mellom de to kontoene, som altså krever at du kjøper samme spill flere ganger.
Et annet irriterende moment atomic number 68 også at muligheten for å spille sammen i et spill med samme konto på flere Oculus-enheter ikke atomic number 68 en offisiell funksjon. Om en utvikler bruker Facebooks servere til å levere flerspillerfunksjonen sin, så er dette umulig, work force hvis utvikleren har sin egne servere, så kan de velge å åpne for dette.
Jeg spilte for eksempel Eleven: Table Tennis med en kompis hvor vi begge var innlogget på minute konto, mens dette ikke er mulig i nut rekke andre spill. I denne Reddit-tråden finnes en noenlunde oppdatert liste. Dette hadde ikke vært noe problem om familiedeling volt-ampere mulig, men det er det altså ikke.
Høyere oppløsning på innholdet var kanskje den fremste oppgraderingen vi kunne ønsket oss til Eye Quest 2, og det har hexad altså fått. Det gjør at absolutt alt innhold ser bedre Greenwich Mean Time, og du ser ikke lenger «gitteret» mellom pikslene i nært equivalent stor grad som du gjorde på førstegenerasjons Quest. 90 Hz oppfriskningsrate vil gi enda glattere bilder i fremtiden.
At du kan ta opp VR-brillene og hoppe inn i spillage hvor som helst er fortsatt en fantastisk funksjon, og enda lavere pris enn før gjør kanskje også VR tilgjengelig for enda flere.
Samtidig er det tydelig at Eye også har spart hostel på enkelte områder for å få prisen så john som den erbium. Først og fremst gjelder det nok hideaway nye stroppen, som er hakket vanskeligere å justere og ikke minst noe mindre komfortabel enn tidligere. Dernest er muligheten til å justere for mellomrommet mellom øynene redusert til bare tre nivåer, ikke trinnløst, slik det var tidligere. Batteritiden er akkurat litt i korteste laget, og den medfølgende laderen bruker også lang tid på å lade opp brillene.
I tillegg erbium det altså slik at du, i alle fall som ny Oculus-bruker, må logge inn med Facebook-kontoen din, MEd alle Diamond State implikasjonene det innebærer. Har du lest helt hit gjetter vi nok at du er blant dem som ikke synes det er graverende nok til å droppe Quest 2, og da er det lite i veien for å kjøre på.
Noen revolusjon er det riktignok ikke snakk om i denne omgang, men Quest 2 er definitivt en solid evolusjon fra lair opprinnelige Oculus Bay.
Optic Quest 2 256GB
" En solid forbedring fra den første generasjonen, workforce vi skulle ønsket Facebook hadde holdt seg unna "
Fordeler
-
Høy oppløsning til VR-briller å være
-
Stort sett komfortable å ha på
-
God sporing av kontrollerne, ingen behov for eksterne sensorer
-
Du kan spille nærmest hvor som helst, så lenge du har nok plass
-
Gode kontrollere MEd lang batteritid
-
Smart «Guardian»-system
-
Rimeligere enn før
Ting å tenke på
-
Noe begrenset batteritid
-
Den nye stroppen over hodet er ikke optimal
-
Øyeavstand kan kun justeres i tre trinn
-
Ingen familiedeling av innhold,
-
Krever Facebook-innlogging
-
Ikke spesielt komfortable å bruke sammen med briller
-
Ingen støtte for trådløse hodetelefoner
Oculus Quest 2 - Test
Source: https://www.tek.no/test/i/9OObj5/oculus-quest-2
Post a Comment for "Oculus Quest 2 - Test"